Älä laihduta vaan oivallu

26.4.2021

Houkutus pikaratkaisujen hakemiseen on valtavan suuri. Been there, done that. Laihduttamalla haetaan kuitenkin usein jotain, mitä ei ole olemassakaan. Nimittäin nopeaa vastausta tilanteeseen, joka on kehittynyt monien asioiden summana ja usein pitkän ajan kuluessa. Dieetillä kyllä laihdut, mutta ongelmasi eivät ratkea.

Olen tästä kirjoittanut aiemminkin, mutta kerrataan vielä. Laihduttamista tarvitaan silloin, kun terveydentila edellyttää painon pudottamista nopeasti esim. leikkausta varten tai muun syyn takia. Laihduttaminen tehdään silloin lääkärin ja/tai ravitsemusterapeutin ohjauksessa. Muussa tapauksessa minun rakkaudellinen suositukseni on, että se mitä lähdetään etsimään on kehorauha ja tasapaino – eli opetellaan syömään oman tarpeen mukaisesti tähdäten kehon ja mielen hyvinvointiin kestävillä ja pysyvillä ratkaisuilla.

Mielikuvamme hyvinvoinnista ovat joskus kovin vääristyneitä. On mahdotonta elää hoikkana niin, että syö herkkuja lähes joka päivä harrastamatta liikuntaa. Toisin sanoen syödään omaan kulutukseensa nähden liikaa, mutta jollain ihmeellä paino ei kuitenkaan nouse. Jos joku väittää sinulle, että tämmöinen on mahdollista, joko tämä kyseinen taho valehtelee tai sitten elää syvällä jossain mielikuvitusmaailmassa. Terveellä ihmisellä ei näin ole.

Herkkusuun fakta on tämä: jos haluaa pysyä painossaan tai saada sen laskusuuntaiseksi mutta haluaa herkutella enemmän kuin oma energiankulutus tällä hetkellä on, kuormitusta eli esimerkiksi liikuntaa on lisättävä. Muuten ylimääräiset kalorit kertyvät rasvaksi kehoon. Myös ateriarytmi ja arkiruuan laatu ovat merkittävässä roolissa. Kun syö pääsääntöisesti monipuolista, värikästä ja paljon kasviksia sisältävää kuitupitoista ruokaa, jossa on sopivassa suhteessa tarvittavia ravintoaineita, voi huoletta silloin tällöin herkutella.

Dieetti voi viedä sinut tavoitepainoosi nopeasti, mutta mitäs sen jälkeen? Osaatko kertoa, minkä ongelman se ratkaisi? Tiedätkö edelleenkään, miksi et voinut hyvin tai miksi painosi nousi sinulle epätyydyttäviin lukemiin? Kauanko menee, että olet jälleen lähtöpisteessä?

Sinä et mitä suurimmalla todennäköisyydellä tarvitse laihduttamista tai dieettiä. Sinä tarvitset oivaltumista omasta elämästäsi:

  • Mistä ja mihin elämässäsi olet tullut.

  • Mitkä asiat ovat hyvin ja mitkä epätyydyttäviä.

  • Mistä unelmoit ja mitä tavoittelet – mitä ongelmia niiden saavuttaminen ratkaisisi.

  • Missä olet onnistunut aiemmin ja mitkä ovat vahvuutesi.

  • Millainen on ravinnon, kuormituksen ja levon suhde – ovatko ne tasapainossa.

  • Miten käsittelet tunteita ja mikä vaikutus niillä on hyvinvointiisi.

  • Mistä ammennat sisäisen motivaatiosi tehdä tarvittaessa muutoksia.

Sinulla on oikeus hyvinvointiin ja kehorauhaan. Niitä ei tuoda sinulle kuitenkaan siistissä paketissa kotiovelle. Ne saattavat vaatia hikeä, kyyneleitä ja vähän räkääkin. Hyvinvointisi löytöretki tuo kuitenkin parhaimmillaan mukanaan ymmärrystä, oppimista, etenemistä, naurua ja seikkailuja, kun oivallut pitämään huolta itsestäsi. Olet elämäsi suurin rakkaus.



~HennaElisabet