Syöminen on kuin Rubikin kuutio

4.3.2021

Jos olet koskaan yrittänyt ratkaista Rubikin kuutiota, saatat tietää, mistä puhun. Siskollani oli sellainen kuution kulta-ajalla 80-luvulla. Kun se sekoitetaan niin, että pienet värineliöt ovat kuutiossa täysin sekaisin, joillakin sen käänteleminen onnistuu näppärästi niin, että värit ovat pian taas järjestyksessä. Isosiskoni oli hyvä siinä. Minä pienempänä en. Lopulta revin harmistuksissani väritarrat irti ja samalla pilasin koko kuution – oli mahdotonta enää tietää, missä järjestyksessä neliöiden piti olla.

Syömisessä tapahtuu usein näin. Terveillä vauvoilla ja pienillä lapsilla on tallella intuitiivisen syömisen taito (artikkeli Sydänliiton Sydän.fi-sivuilla). Sitten kuvaan astuu kulttuuri, kasvatus, elinolosuhteet, sosiaalinen ja taloudellinen asema, kriisit, traumat, oppiminen jne. Syömiseemme ja energiankulutukseemme vaikuttavat yli sata erilaista tekijää (kuva Britannian hallituksen sivuilla). Eipä aikaakaan, kun meidän syömisemme saattaa olla sekaisin kuin hyvin sekoitettu Rubikin kuutio ja luonnollinen taito syödä tarpeidemme mukaisesti on kadonnut.

Jotkut osaavat tarvittaessa käännellä asiat järjestykseen niin, että syöminen on itselle tarpeenmukaista ja hyvinvointia edistävää. Mutta entäpä ne, joilla ei omat taidot riitä? Silloin tulee kiusaus hakea syömisessä käteviä oikopolkuja. Pikadieetit, ateriakorvikkeet ja kuurit ovat kuten tuo kuution väritarrojen irroittaminen: pikainen ratkaisu mutta sekoittaa koko pelin eikä ratkaise alkuperäistä ongelmaa. Syömiseen vaikuttaa niin moni asia, että alkuperäisten ongelmien jäädessä muhimaan taustalle, ei mene kauaakaan kun saatetaan olla takaisin lähtöpisteessä.

Syöminen on tärkeä, myönteinen ja nautinnollinen osa elämää. Tasapainon ja rauhan löytäminen syömiseen on valtava ilo ja suuri voimavara. Syömisen eri palikat voi saada itselleen sopivaan järjestykseen, kun vain lähtee rohkeasti kääntelemään. Eikä meidän kaikkien ole tarpeen saada ihan täydellisesti tuota monitahoista kuutiota ratkaistua, mutta jos hyvinvointimme kohentuu edetessämme tuolla löytöretkellä ja värit löytyvät, silloinhan suunta on oikea ja voimme jatkaa kääntelyä pikkuhiljaa eikä kaikkea tarvitse repiä rikki.

Millaisia käännöksiä voit sitten alkuun alkaa tekemään matkan edetessä?

Ota yksi muutos kerrallaan ja tee siitä tapa.

  • Lisää marjoja ja hedelmiä ruokavalioosi.

  • Syö joka aterialla hyviä hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvoja.

  • Löydä itsellesi sopiva, tasainen ruokailurytmi.

  • Kuulostele kehoasi – onko kyseessä nälkä, mielihalu vai opittu tapa?

  • Syö värikkäästi ja monipuolisesti – kasviksista saa boostia.

  • Järjestä rauhallinen ja mieluisa ruokailuympäristö.

  • Panosta tuoreeseen ruokaan ja valmista itse.

  • Rahallinen panostus laadukkaaseen ravintoon tulee sinulle takaisin muina hyötyinä – kuten vähentyneinä herkkuostoina.

  • Kohtaa tunteet, joita ruoka ja ruokailu sinussa herättää – mitä voit oppia?

  • Kokeile rohkeasti uutta ja ole avoin.

Jos syömisesi on ihan sylpykällä – kertakaikkisen sekaisin – hae rohkeasti apua asiantuntijoilta. Yksin puurtaminen ja muutosten tekeminen voi olla uuvuttavaa ja pelottavaakin. Korkeakoulun käyneet ravitsemusterapeutit ovat haastavimmissakin ongelmissa oiva apua. Jos epäilet itselläsi syömishäiriötä, hae apua esimerkiksi omalta terveysasemalta tai Syömishäiriöliiton kautta.

Kun kaipaat tietoa, apua ja tukea motivaatioon ja liikkelle lähtöön hyvinvoinnin alueella, olen tukenasi omalla osaamisellani.

Ota yhteyttä ja selvitetään, voisinko minä auttaa. Tarvittaessa ohjaan eteenpäin, jotta saat sinulle sopivan avun.

~HennaElisabet


Syöminen on kuin Rubikin kuutio - kädet ja värikäs kuutio