Et ole epäonnistuja
– sinulle sopivat muutokset vievät eteenpäin

23.2.2021

Hyvinvoinnin kolmioon – ravinto, liikunta ja lepo – liittyy paljon elementtejä, joihin ladataan hyvin usein valtavat määrät tavoitteita ja toiveita. Haluamme syödä tietyllä tavalla, liikkua ja kuntoilla tarpeeksi sekä levätä ja palautua kunnolla.

Kaikille hyvinvoinnin tasapainon toteutuminen ei ole itsestäänselvyys. Joko omista tekemisistä johtuen tai itsestä riippumattomista syistä jokin tai kaikki osa-alueet saattavat olla laiminlyötyjä tai ylisuoritettuja. Hyvinvointimme kolmio on joko epätasapainossa, se on olematon tai sitten se on täyteen buukattu tekoja ja suoritteita.

Tilannetta on ehkä yritetty muuttaa. Kenties lukuisiakin kertoja, mutta aina on palattu takaisin lähtöpisteeseen. Silloin väistämättä tulee jokaisella ajatus, että ”olen ihan ehdottomasti epäonnistuja – täysi luuseri”.

Sitä sinä et kuitenkaan ole. Et ole epäonnistuja, vaikka tavoitteesi ovat toistaiseksi jääneet täyttymättä. Mitä se sitten on?

Voisiko näillä esimerkiksi olla asian kanssa jotain tekemistä:

  • ajoitus muutokselle on ollut väärä

  • olet toistanut jääräpäisesti samaa kaavaa, joka ei ole ennenkään toiminut

  • olet hakenut nopeita tuloksia

  • olet halunnut muuttaa kaiken tai monta asiaa kerralla

  • olet katsonut asiaa vain yhdestä tai rajallisesta näkökulmasta

  • sinulla on ollut epärealistiset odotukset

  • sinulta puuttuu riittävä motivaatio

  • sinulta puuttuu itseluottamusta ja uskoa omiin kykyihisi

  • olet unohtanut sen, että olet yksilö - se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi sinulle

  • et oikein tunne itseäsi - arvojasi ja unelmiasi


Miten ja millaiset muutokset sitten vievät sinua kohti tavoitteitasi ja onnistumisten tielle:

1. Haluat oppia tuntemaan itseäsi paremmin

- ryhdyt selvittämään syvimmät arvosi

- löydät unelmasi ja sitä kautta ne asiat, jotka ovat todella tavoittelemisen arvoisia

- et enää väistele tunteita, vaan alat ymmärtää niiden kertovan sinusta ja opettavan sinua

  • Arvoista ja muista tärkeistä muutosprosessiin liityvistä asioista kirjoittaa psykologi Anu Tevanlinna


2. Lähdet rohkeasti sisäisen motivaatiosi löytöretkelle

- arvot antavat sinulle suunnan ja syyn – sisäisen motivaation

- kukaan ei voi antaa sinulle motivaatiota ulkoapäin, mutta tarpeeksi vahvaa sisäistä motivaatiota ei voi kukaan viedä sinulta pois


3. Ymmärrät olevasi erityinen

- tarvitset omat, yksilölliset tavoitteet ja toimintasuunnitelmat

- sinussa on potentiaalia enempään kuin kuvittelet

- itseluottamuksesi kasvaa pienten onnistumisten kautta


4. Tavoitteesi ovat realistiset ja mitattavissa

- sinun ei ole tarpeen nähdä niin kauas tulevaisuuteen, ettei mielikuvituksesi riitä

- älä rajoita itseäsi ja unelmiasi, mutta lähde liikkeelle lyhyen aikavälin tavoitteista, jotka ovat realistisia

- aseta tavoite niin, että sen toteutumisen voi tarvittaessa mitata tai todeta


5. Tutkit tilannetta monesta eri näkökulmasta

- hyvinvoinnin osa-alueita koskee tietyt tieteelliset ja fysiologiset faktat, pidä niistä kiinni ja hanki niistä tutkittua tietoa

- yksittäisen asiantuntijan tai fiksun ystäväsi mielipide ei välttämättä ole se oikea – saatikka totta!

- sinun ei tarvitse alistua muoti-ilmiöille, sinä voit löytää tasapainoisen, terveellisen ja turvallisen tien ihan itse


6. Muutoksesi alkaa rakentua pala palalta

- elämä on tässä ja nyt, joten nauti jokaisesta askeleesta jonka otat

- lisää hyvää elämääsi, älä niinkään keskity häätämään pois pahaa

- iso muutoskin onnistuu, kun se tehdään naurettavan pieninä osasina

- toista pientä muutosta niin kauan, että se on automaatio

- tee muutoksia, joiden kanssa voit elää loppuelämäsi


7. Annat kestävälle muutokselle aikaa

- pikaratkaisut tuottavat nopeita mutta myös häviäviä tuloksia

- nopea prosessi ei poista alkuperäistä ongelmaa eli miten alunperin ajauduit epätyydyttävään tilanteeseen

- vaikka positiiviset muutokset alkavat tuntua ja näkyä jo parissa viikossa, pysyvät fysiologiset muutokset kehossa vievät kuukausia – jopa vuosia


8. Oivallat, että jos teet samaa, saat samaa

- lakkaa olemasta jääräpäinen ja opi menneistä virheistä

- jos jokin ei ole toiminut aiemmin, siinä on suuri vaara, ettei se toimi nytkään

- kokeile ja opi niin kauan, että löydät polkusi

- muista menneitä onnistumisia: mikä silloin toimi? Toista se.


9. Jokainen päiväsi voi olla maanantai ja perjantai

- tulet epäonnistumaan lukuisia kertoja – ole itsellesi armollinen ja hyväksy se

- sinun ei tarvitse odottaa maanantaihin tai kuun vaihteeseen jatkaaksesi

- tiedossa olevien isojen muutosten kanssa ei kannata yrittää laittaa yhtäaikaa kaikkea muutakin uusiksi

- maailma ympärilläsi tapahtuu – halusit tai et – siksi osamuutosten ja -tavoitteiden on oltava hyvin pieniä: olosuhteet eivät pääse niihin niin helposti vaikuttamaan


10. Rakastat

- älä tuhlaa aikaasi murehtimiseen ja tuskailuun

- keskity ongelmien sijaan ratkaisuihin

- anna itsellesi aikaa rakastaa - sinua ja läheisiäsi – juuri sellaisena kuin nyt olet

- on asioita, joihin et voi vaikuttaa – älä siis edes yritä

- hyvinvointi on tyytyväisyyttä ja lepoa tässä hetkessä


Olet onnistuja.

~HennaElisabet